Dieta w III trymestrze ciąży

Teraz istotna jest zwiększona dostawa wapnia, ponieważ intensywnie rozwija się układ kostny dziecka, a także białek do budowy tkanek i mięśni. Twoje dziecko teraz znacznie przybiera na wadze. Intensywnie rozwija się też jego mózg, dlatego należy dostarczać niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega 3 oraz cynku.

Ty też potrzebujesz więcej sił na ten ostatni okres ciąży. Odpowiednie odżywienie Twojego organizmu w III trymestrze ciąży pomoże Ci szybciej odzyskać siły po porodzie i łatwiej powrócić do sylwetki sprzed ciąży.

Nadal wypijaj 2 - 2,5 litra płynów, mimo że dziecko coraz mocniej naciska na pęcherz moczowy i zmusza Cię do częstych wizyt w toalecie.

 

ILE TERAZ POTRZEBUJEMY JEŚĆ?


W ostatnim trymestrze ciąży dziecko znacznie przybiera na wadze. Nadal potrzebujecie wszystkich cennych składników odżywczych. Pamiętaj więc o urozmaiconej diecie. Jeśli Twój apetyt nagle intensywnie się zwiększył, miej na uwadze, by przytyć za dużo i dodatkowo nie obciążać Twojego ciała.


Twoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne jest teraz większe w porównaniu do I trymestru średnio o 450 - 480 kcal i wynosi 2550 - 3000 kcal (dla kobiety wykonującej średni wysiłek fizyczny). Jeśli porcje Twoich głównych posiłków wydają Ci się teraz za duże, możesz rozłożyć je na 5 - 6 mniejszych. Prawidłowy przyrost masy ciała kobiety w ciągu ostatnich 3 miesięcy ciąży wynosi do 0,5 kg tygodniowo, czyli 4,5 - 6 kg.


CO MÓWI TWOJE CIAŁO?

Możesz teraz odczuwać zmęczenie i znużenie, ale nie daj skusić kawie z ciastkiem, bo to poprawia nastrój tylko na chwilę, a jeśli zaczniesz robić to często, szybko zwiększysz nadprogramową zawartość tkanki tłuszczowej.

W utrzymaniu energii na stałym poziome pomogą węglowodany złożone (zboża i warzywa). Słodkiego smaku szukaj również w zdrowych przekąskach, takich jak świeże i suszone owoce, orzechy i pestki.


Pod koniec ciąży często nasilają się obrzęki. Sprawdź, czy nie przekraczasz spożycia soli powyżej 5 g dziennie. Ponieważ trudno jest kontrolować zawartość soli w artykułach z produkcji przemysłowej, unikaj tych które zawierają duże jej ilości, czyli wędlin, pasztetów, żółtych serów, gotowych dań, solonych orzeszków i paluszków. Przygotowuj jak najwięcej posiłków w domu. Pamiętaj również o piciu wody, bo jej zbyt niska ilość w organizmie sprzyja obrzękom.

 

Zapoznaj się też z podstawowymi zaleceniami żywieniowymi - dieta przyszłej mamy.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie:                                                                                                                                                    

Studio Dietetyczne „ALMA VITA”, mgr inż. Małgorzata Nowicka, tel. 605 202 388, www.almavita.pl

e-mail: biuro@kalendarz-fasolki.pl
Projekt&CMS: prosnet.pl

© 2011 Kalendarz fasolki: Wszelkie Prawa Zastrzeżone