Dieta w II trymestrze ciąży

W II trymestrze ciąży zwiększa się objętość krwi w organizmie mamy, dlatego należy zadbać o dostarczenie większej ilości płynów. Minimalna ilość to 2 litry, a w czasie upałów nawet 3 litry dziennie. Ogranicz spożycie soli do 5 g dziennie, ale nie rezygnuj z niej całkowicie, bo pomaga w utrzymaniu odpowiedniego nawodnienia organizmu. Woda odpowiada za dostarczenie do komórek wszystkich składników odżywczych, ale też za odprowadzanie z organizmu produktów przemiany materii, a tym samym za lepsze samopoczucie. Wodę dostarczasz do organizmu w postaci czystej wody, herbat owocowych i ziołowych, naturalnych soków warzywnych i owocowych oraz zup.


W II trymestrze ciąży szczególnie istotne jest dostarczanie organizmowi żelaza i witaminy C.
Żelazo jest niezbędne do produkcji hemoglobiny. W organizmie mamy zaczyna się ono też gromadzić na czas porodu i karmienia. Witamina C ułatwia przyswajanie żelaza, uczestniczy też w produkcji kolagenu, z którego budują się nowe tkanki Twojego dziecka.


Źródłem witaminy C są kiszone warzywa, dzika róża, maliny, porzeczki, czerwona papryka, pomidory, cytryny, kiwi.


Spożywaj teraz dużo produktów zawierających żelazo, by nie dopuścić do niedokrwistości.


Wysoką zawartość żelaza posiada czerwone mięso (ale ze względu tłuszcze nasycone ogranicz jego spożycie do jednej porcji tygodniowo); znajduje się również w jajach, soczewicy, ciecierzycy, fasoli, pokrzywie, ciemnozielonych warzywach, drobiu, suszonych śliwkach i morelach.


Wchłanianie żelaza zwiększa witamina C, natomiast zmniejszają je kawa i czarna herbata.

 

ILE TERAZ POTRZEBUJEMY JEŚĆ?


Prawdopodobnie minęły już lub zmniejszyły się mdłości i masz większą chęć na jedzenie różnorodnych produktów. Teraz Twoje zapotrzebowanie energetyczne zwiększa się o 300- 350 kcal w porównaniu do I trymestru, czyli wynosi dla kobiety wykonującej średni wysiłek fizyczny 2400 - 2800 kcal. Oznacza to, że możesz zwiększyć wielkość swoich posiłków około 15% lub dodać jeden posiłek o wartości kalorycznej 300 - 350 kcal. Średni przyrost masy ciała kobiety w II trymestrze ciąży to 0,5 kg tygodniowo. Możesz więc przybrać na wadze w ciągu tych 3 miesięcy do 6 kg.


KŁOPOTLIWE DOLEGLIWOŚCI


Mogą teraz pojawić się takie dolegliwości, jak wzdęcia i zaparcia oraz nasilać się uczucie zgagi.


By uniknąć wzdęć pamiętaj o spokojnym jedzeniu i dokładnym gryzieniu, po to by pokarm mógł być jak najlepiej strawiony przez soki żołądkowe i enzymy trawienne. Unikaj produktów o działaniu wzdymającym, takich jak fasola, kapusta, surowa cebula i por oraz słodycze. Owoce jedz między posiłkami, a nie po posiłku. Pamiętaj o dostarczaniu bakterii probiotycznych w postaci suplementów.


Powstawaniu zaparć sprzyja siedzący tryb życia, brak błonnika (usprawnia on pracę jelit), słodycze, kakao, czekolada, biała mąka, biały ryż, ciasta. Natomiast przeciwdziała im jedzenie dużej ilości warzyw, produktów zbożowych z pełnego ziarna, suszonych owoców i picie wody.


Uczucie zgagi może się teraz nasilać, ponieważ powiększająca się macica zaczyna uciekać na żołądek. By nie prowokować tej reakcji nie przejadaj się, ani nie doprowadzaj do silnego uczucia głodu. Zrezygnuj też z ostrych przypraw, posiłków tłustych, smażonych i ciężkostrawnych, słodyczy oraz produktów zawierających drożdże i proszek do pieczenia. Nie kładź się i nie schylaj po jedzeniu. Jedz więcej produktów o działaniu odkwaszającym – warzyw oraz kasz (szczególnie cenna jest kasza jaglana). Uczucie zgagi zmniejsza zjedzenie banana lub kilku sparzonych migdałów.

 

Przeczytaj również - dieta III trymest ciąży



 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie:                                                                                                                                                    

Studio Dietetyczne „ALMA VITA”, mgr inż. Małgorzata Nowicka, tel. 605 202 388, www.almavita.pl

e-mail: biuro@kalendarz-fasolki.pl
Projekt&CMS: prosnet.pl

© 2011 Kalendarz fasolki: Wszelkie Prawa Zastrzeżone