Dieta w I trymestrze ciąży

I trymestr ciąży to okres najbardziej intensywnych zmian w rozwoju maluszka. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby dieta przyszłej mamy dostarczała materiału budulcowego i wszystkich składników odżywczych niezbędnych dla rozwoju nowego organizmu.

 

Dołóż wszelkich starań, by Twoja dieta dostarczała składników pokarmowych najwyższej jakości i nie dostarczała tego, co może być szkodliwe dla Ciebie i Twojego dziecka.


W I trymestrze szczególnie istotne dla rozwoju dziecka jest pełnowartościowe białko zwierzęce i roślinne, tłuszcze roślinne, witaminy z grupy B (przede wszystkim kwas foliowy) oraz witamina D i E.


ILE MOGĘ PRZYTYĆ?


Wraz z rozwojem dziecka i ze zmianami zachodzącymi w ciele mamy, masa ciała kobiety w ciąży stopniowo zwiększa się. Jej prawidłowy przyrost podczas całej ciąży wynosi 9 – 15 kg, a w ciągu pierwszych 3 miesięcy nie powinien przekroczyć 2-3 kg.


Dzienne zapotrzebowanie energetyczne kobiety w I trymestrze ciąży nie zmienia się w porównaniu do okresu przed ciążą i wynosi w zależności od wieku, budowy ciała i wykonywanego wysiłku fizycznego 2100 – 2500 kcal. Zwiększa się natomiast zapotrzebowanie na większość składników mineralnych i witamin. Dlatego spożywaj więcej różnorodnych i niskoskrobiowych warzyw, które są niskokaloryczne i bogate w te składniki.


NAPADY GŁODU I BRAK APETYTU


Kobiety w I trymestrze ciąży miewają albo napady głodu, albo nie mają chęci niczego jeść.


Jeśli ciągle masz wilczy apetyt, pamiętaj, że nie wynika to ze zwiększonego zapotrzebowania energetycznego, tylko ze zmian hormonalnych i emocjonalnych. Nie zwiększaj wówczas porcji jedzenia, jedz tyle, co przed ciążą, tylko w mniejszych porcjach i częściej. Między posiłkami możesz dodatkowo spożywać zdrowe przekąski w postaci pokrojonych warzyw, sałatek warzywnych, owoców lub bakalii (kupuj te suszone na słońcu), ale nie ulegaj pokusie jedzenia słodyczy.


Jeśli nie masz apetytu, przeszkadzają Ci intensywne smaki i zapachy, staraj się wybierać produkty łagodne, o neutralnym smaku, takie jak gotowane warzywa, gotowane mięso i ryby, kasze i ryż, omlety z owocami oraz zupy krem z warzyw. Jedz 5-6 małych porcji, a nawet więcej, ale tak, by w ciągu dnia dostarczać organizmowi produktów ze wszystkich grup, czyli węglowodanów, białek i tłuszczów.


Pamiętaj, że Twoje dziecko może się rozwijać tylko dzięki prawidłowemu odżywianiu, a i Tobie nie może zabraknąć sił.


ZACHCIANKI


Uleganie zachciankom w granicach rozsądku jest możliwe. Możesz mieć ochotę na smaki i produkty, których do tej pory nie jadłaś. Jeśli nie są na liście produktów wykluczonych w ciąży, to je zjedz, ale pamiętaj, że brak umiaru może się skończyć zgagą, rozstrojem żołądka lub nadwagą.

 

NUDNOŚCI I PROBLEMY TRAWIENNE


W pierwszych miesiącach ciąży możesz odczuwać nudności poranne oraz w ciągu dnia. Aby zmniejszyć tę dolegliwość nie dopuszczaj do uczucia silnego głodu i dłuższych przerw między posiłkami niż 3,5 – 4 godziny. Nie rezygnuj z żadnego z głównych posiłków - śniadania, obiadu, ani kolacji. Uczucie mdłości może też nasilać zwiększona wrażliwość na zapachy. Unikaj potraw o ostrym lub mdłym smaku i zapachu. Pij w ciągu dnia małymi łykami gorąca wodę z cytryną lub imbirem. Imbir likwiduje mdłości, ale spożywaj go tylko w formie herbaty . Nie przyjmuj preparatów z imbirem, ani nie jedz kawałków w potrawach, bo duże ilości mogą być szkodliwe. Ulgę przynosi też wąchanie kropli imbirowych.


Nie jedz dużych porcji i nie schylaj się po jedzeniu, by nie prowokować zgagi i wymiotów. Jeśli występują wymioty, pamiętaj o stałym uzupełnianiu płynów.


Mogą też pojawić się zaparcia. Wówczas zwiększ ilość produktów zawierających błonnik, takich jak kasze, płatki zbożowe, warzywa i owoce oraz płynów. Jeśli nie możesz jeść pewnych produktów, wybierz podobne z tej samej grupy pokarmowej.

 

Przeczytaj również - dieta II trymestr ciąży


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie:                                                                                                                                                    

Studio Dietetyczne „ALMA VITA”, mgr inż. Małgorzata Nowicka, tel. 605 202 388, www.almavita.pl

e-mail: biuro@kalendarz-fasolki.pl
Projekt&CMS: prosnet.pl

© 2011 Kalendarz fasolki: Wszelkie Prawa Zastrzeżone